Na 13 jaar verschillende projecten te hebben geleid, keerde ik terug naar het onderwijs. Verbijsterd stelde ik vast dat het schoolsysteem niet was mee geëvolueerd met zijn tijd! En dit ondanks dat de wereld en de maatschappij voortdurend veranderen, evenals de kinderen. Als GON-begeleidster (GON = Geïntegreerd Onderwijs) zag ik in meerdere scholen heel wat verschillen. De éne leerkracht ging ten volle voor de talentontwikkeling van kinderen, terwijl de andere leerkracht vastzat in haar patronen en veel kritiek gaf. Ik vroeg me af: “Wat kan jij NU doen om kinderen te geven wat ze werkelijk nodig hebben?” Hoe vermijden wij als ouder en als leerkracht de trauma’s die wij in onze schooltijd opgelopen hebben?
Dit zijn mogelijke opties voor onderwijs vd toekomst:
De leraar van de toekomst
Dit is een coach, wiens opleiding voornamelijk gericht is op zelfontwikkeling. Hij/zij is een ware inspiratiebron voor kinderen. Ze weten het ontluikende talent van de kinderen aan te wakkeren. Kinderen leren niet door woorden, maar vooral door te voelen en op de eerste plaats zichzelf te kunnen zijn. Enkele tips om zo’n leraar te worden:
- Wees positief, kalm en waardig! Focus je niet op waar het kind minder goed in is. Wat vind je van het idee dat in een school enkel opbouwende kritiek geleverd mag worden als het kind erom vraagt?
- Geef je gebreken toe. We zijn allemaal mensen en iedereen heeft minstens één of twee onmiskenbare zwakheden, dus accepteer je tekortkomingen, want niemand is foutloos.
- Wees een actieve luisteraar. Maak oogcontact en stel opvolgvragen om de betekenis erachter volledig te begrijpen.
- Laat kinderen vrij. Geef kinderen niet alleen stapsgewijs advies, maar geef ze in plaats daarvan de vrijheid om het zelf uit te zoeken. Geef een ruwe richtlijn om in de goede richting te bewegen en laat veel aan de verbeelding over.
Kinderen en volwassenen mogen hun gevoelens voelen
Er zijn scholen waar leerkrachten roepen op de kinderen. Vroeger toen ik minder bewust was, beging ik deze fout ook. Zo leren we kinderen dat roepen problemen oplost en dat je moet roepen als je boos bent. Leerkrachten en ouders die hun emoties kunnen reguleren, leren kinderen dit ook te doen en dat is een meerwaarde in het leven. Mindful met je gevoelens leren omgaan is de goede weg.
Circulair leren in plaats van lineair leren
Het is gedaan om kinderen in een keurslijf te steken. Het is de bedoeling dat het individu voorop staat in plaats van het systeem. Methodes, thema’s en leeronderwerpen die meer aangepast zijn aan de behoeften van het kind. Gedaan met bottom up of top down, maar in een circulaire beweging gaan, waarbij er plaats is om fouten te maken. En waarbij de geest bekrachtigd wordt en het de weg toont naar de ontdekkingstocht van wat kinderen echt willen doen.
Kleinschalige groepen
Groepen waarbij verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Iedereen leert van elkaar. In Indië vereert men kinderen en zien volwassenen de kinderen als volwaardig. Hier denken we nog al te vaak dat wij als volwassenen hen dingen moeten aanleren. Dat we hen moeten volstoppen, terwijl de kinderen ons zoveel kunnen leren!
Een veilige basis
Dit is een plaats waarbij een team van professionals liefdevol samenwerkt. Dat is wat kinderen nodig hebben. Het is de taak van elke leerkracht om aan zelfontwikkeling te doen. Een team waarbij liefde op de voorgrond aanwezig is. Daar zullen klasgroepen floreren, al kan het wel eens gebeuren dat thuissituaties roet in het eten gooien, maar met veel liefde zal hier ook een goede oplossing voor zijn.
Oordeelvrij communiceren en handelen
Hoe vaak kwam ik niet in de leraarskamers waar er geroddeld werd over andere leerkrachten, kinderen, ouders. De volgende stappen helpen om te stoppen met oordelen. Stap 1 is begrijpen. Verplaats jezelf in de ander, probeer je dan de omstandigheden voor te stellen die ertoe kunnen hebben geleid dat het kind zo handelt of eruitziet zoals hij doet. Stap 2 is aanvaarden. En als je iemand eenmaal hebt geaccepteerd zoals het kind is dan ga je naar stap 3 is liefde. Als je van anderen houdt, zal je jezelf gelukkiger maken en van anderen houden kan het leven van anderen veranderen.
Vrijheid geven
Dit kan je doen door maatwerk te leveren. Kinderen op hun tempo door de lesstof laten gaan en hen aftoetsen als een hoofdstuk klaar is zodat ze niet moeten wachten totdat heel de klas klaar is.
Het controlerende loslaten
Soms is het een beetje moeilijker om de verschuiving van controle naar overgave te maken. Hier zijn een paar vragen die kunnen helpen: “Wat gebeurt er als ik de controle loslaat? Als je angst vaststelt, twijfel dan en stel de vraag of het waar is? Overweeg dit: zou loslaten als vrijheid voelen?” Laat dat gevoel van vrijheid je leiden en sta open om de dingen te laten gebeuren. Vertrouw erop dat je bij elke stap ondersteund wordt, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de details.
De natuur
Kinderen ontprikkelen door in de natuur te zijn, zodat ze hun zintuiglijke prikkels kunnen verwerken. Natuur en groen draagt bij tot de kwaliteit van de speelplaats en heeft ook een positieve invloed op de ecologie en duurzaamheid. Het helpt kinderen experimenteren, te ontdekken en stimuleert de creativiteit. Springzaad vzw zorgt graag mee voor meer ruimte voor natuur en kinderen. Klasplanten zijn ook een meerwaarde om de lucht te zuiveren, zoals vrouwentongen of Aloë Vera.
Besluit:
Graag zet ik mij in voor alles wat met onderwijsvernieuwing te maken heeft en ook waarbij kinderen hun volle potentieel mogen en kunnen ontwikkelen. Ben je ouder en lees je dit artikel, geef dit artikel door aan de leerkracht van je kind. Laat dit artikel een inspiratiebron is voor ouders, beleidsmakers, leerkrachten en iedereen die begaan is met kinderen.
Patricia S.
Bezielster E.L.L.E – www.earthlifeloveenergy.com