Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Interview met onderwijspionier Briony Vanden Bussche

schoolofelves

Briony Vanden Bussche is een echte pionier en initiatief nemer. Zij startte jaren geleden het Elfentheater op, een officiële basisschool – toen Vlinderwijs en de privéschool Samen Leren. Ze geeft trainingen voor ouders, opvoeders en leerkrachten en traint ondernemers in quantum denken, overvloed en regenboogtalenten.

PURE CHILD: Briony, hoe was jij als kind? 

Briony:  Ik ben geboren in Nieuw-Caledonie, een eiland bij Autstralië. Daarna heb ik verschillende jaren in Malawi, Afrika gewoond. Daar hoorde ik soms kinderen zingen in een verlaten kerkje. Dat vonden mijn ouders heel eng, want ze hadden zelf nog geen achtergrond in intuïtie. Toen ik naar Nederland en naar België verhuisde, was ik echt een buitenbeentje, een aap in de taal van mijn vriendjes in de klas. En dat was best lastig, want je wil natuurlijk als kind erbij horen.

Ik had als kind altijd grootse dromen. Ik was heel vaak aan het dagdromen dat ik een magische kracht in mezelf had en vele mensen zou inspireren. Ik organiseerde ‘events’ al als kind en ik wou het ook altijd groot. Zo heb ik toen ik 9 was mijn volledige klas – 24 kinderen – uitgenodigd om een verjaardagsfeestje te vieren waar mijn ouders niet zo enthousiast over waren. Ik had een schattentocht uitgewerkt in onze tuin. Uiteindelijk was ik de dag van het feest vooral bezig om in alle ruzies te bemiddelen. Haha, dat hoort erbij.

PURE CHILD:  Waarom startte jij met een Vlinderwijze school?

Briony:   Ik organiseerde op dat moment grote events rond onderwijsvernieuwing en gaf jaartrainingen in scholen rond de Elfenschool, een traject om via sprookjes, muziek en kunst de zelfwaarde, emotionele, intuïtieve en sociale vaardigheden in kinderen te versterken. En er waren verschillende denktanken – groepen – die samenkwamen om nieuwe initiatieven op te starten. Ik heb altijd al een verandering in het onderwijs willen brengen, maar was helemaal niet van plan dit via een officiële school te doen. Toen ik Noemi Paymal, een internationale spreekster en initiatiefneemster rond vernieuwing in onderwijs, tijdens één van mijn events kwam spreken, werd iedereen heel enthousiast om een school op te starten. Vanuit mijn economische achtergrond ben ik mij gaan verdiepen in de voorwaarden. Het leek een onmogelijke zaak, maar waar een wil is, is een weg, en uiteindelijk is dit gelukt.

Hoe deed je dit?

Daar kan ik niet een pasklaar antwoord op geven. Er zijn zoveel stappen rond gezet en je komt echt wel in een ratrace en overheidsapparaat terecht die ‘heel licht gezegd’ niet gemakkelijk zijn. Ik zou het nooit meer op deze manier doen, want dit is echt zenuwslopend voor mij als creatief en intuïtief persoon. De reglementering is zo strikt en zo verstikkend, dat creatieve inbreng en vernieuwing voor mij veel te beperkt is. Ons schoolsysteem is vanuit de geschiedenis gecreëerd vanuit een andere intentie, namelijk volgzame burgers creëren. Dit matcht niet meer met de huidige tijdsgeest en hoe we ook ons best doen, het kreunt en steunt aan alle kanten. We hebben een systeem nodig die totale vrijheid creëert voor kinderen in zichzelf en in ondernemen. Er moet dus een nieuw systeem komen die vanuit een nieuwe intentie is gecreëerd. Ik heb in Antwerpen nog altijd een privéschool waarin een ontzettend inspirerende coördinator passioneel 12+ jongeren begeleidt en ze alle holistische vaardigheden bijbrengt in combinatie met voorbereiding voor de examencommissie in Brussel. Dit is al een heel waardevolle stap richting vrijheid.

PURE CHILD:  Wat is jouw missie?

Briony:   Zoals hierboven beschreven staat, vrijheid creëren op alle vlak voor elke mens op deze aarde. Onderwijs is daarin een heel belangrijk element. Ik werk nu aan een wereldwijd online platform (game) waar kinderen in een virtuele wereld les kunnen volgen en via animaties: geanimeerde verhalen, muziek en oefeningen. Ze ontwikkelen op een speelse manier intuïtie, sociaal – emotionele vaardigheden, cognitieve vaardigheden, creatief –artistieke vaardighedenDit virtueel systeem is niet gebouwd om kinderen afhankelijk te maken zoals in de game wereld het geval is, maar wel om ze de nodige inspiratie te geven en vrienden wereldwijd te ontmoeten en met al deze inspiratie in de echte wereld aan de slag te gaan.

PURE CHILD:  Jij werkte prachtige boeken, liedjes en versjes uit… Vertel eens?

Briony:   Verhalen zijn al eeuwenlang de taal van de mensheid om wijsheid en onderwijs over te brengen. Kinderen (en ook volwassenen) zijn dol op verhalen. Het spreekt hun rijke natuurlijke verbeeldingskracht aan en helpt hen zich te identificeren met persoonlijke helden en positieve rolmodellen. In de elfenschool leer je toveren met magie en droomkracht? Je leert om je gevoelens in balans te brengen en je te verbinden met de zeven regenboogtalenten samen met de aarde-elfen, de waterelfen, de luchtelfen en de vuurelfen.

De trol in het elfensprookje symboliseert negativiteit (weerstand, problemen, confrontaties) die we in ons leven ervaren en die ons uitdagen om onszelf te overstijgen, om kracht op te bouwen en diepe verborgen schatten en talententen te ontdekken. Op collectief vlak symboliseert de trol sociale structuren die ons beperken. In de verhalen en liedjes leer je om een sterker schild te generen door de kracht van je regenboogtalenten.

De trol voelt onmiddellijk aan als er scheuren in je schild aanwezig zijn (onbewuste delen vaak door traumatische ervaringen gegenereerd) en kan via deze scheuren je heel gemakkelijk manipuleren. Daarvoor heeft hij zeven bommen ontwikkeld. Als je niet voldoende bewust bent van je regenboogtalenten, dan kunnen deze bommen gemakkelijk meer en grotere scheuren in je schild creëren. Zoals je ziet is elke figuur in het elfenverhaal maatschappelijk heel belangrijk. Zo leren kinderen zich krachtig te ontwikkelen.

PURE CHILD: Kunnen geïnteresseerde leerkrachten hiervan gebruik maken?

Briony: Alle muziek en verhalen zijn vrij beschikbaar op www.elfenschool.be  Er is ook een regenboogtalentencoach training voor opvoeders en leerkrachten die nu helemaal online te volgen is.

PURE CHILD:  Is het een idee om kwantum denken in het onderwijs te introduceren?

Briony:   Kwantum denken heeft te maken met het feit dat je vertrekt vanuit een mindset van ‘overvloed’, vanuit het gevoel dat het resultaat al aanwezig is in het veld. Je leert om dit resultaat al zo te ervaren in elke cel van je lichaam, zodat het voelt alsof het al zo is. Je resoneert als het ware een nieuwe werkelijkheid, zoals je deze sneller kan creëren. Je werkt dan ontzettend krachtig met intenties om je doelen versneld te realiseren.

Kennis over dit gegeven is in onze maatschappij bijna onbestaande of nog het wordt bewust achtergehouden om mensen ‘volgzaam’ te maken. Hoewel de kennis niet nieuw is en in alle topsporten wordt toegepast. Als we dit in ons onderwijs willen toepassen, moet elke directeur, leerkracht en ouder deze kennis in zichzelf eerst activeren. En dat is best lastig, want je moet als het waren ‘unlearnen’ van alles wat je vroeger geleerd hebt.

PURE CHILD:  Wat adviseer je mensen die een vernieuwende school willen neerzetten?

Briony:   Werk met intentie en creatiekracht, kwantum denken en leer ook voldoende ondernemer skills zodat je ook het economische aspect van de school kan waarborgen.

PURE CHILD: Hoe zie jij het onderwijs evolueren in het Post-Corona tijdperk?

Briony:   Ik zie het onderwijs volledig shiften naar een nieuw systeem dat we nu nog niet kennen. Het systeem dat we kennen zal steeds meer zuchten onder de druk en op een bepaald moment breken (lange termijn). De tijd is nu om als mensheid nieuwe dromen te creëren, nieuwe intenties te zetten. Als iedereen weer herinnert dat hij of zij oneindige creatiekracht heeft, dan kunnen we een ontzettend mooie wereld creëren.

Mijn bijdrage is om een online systeem te voorzien waar iedereen toegang heeft tot oneindig veel inspiratie om los van elke maatschappelijke context alle vaardigheden te leren om vrij en gelukkig dromen te creëren. Een online school dus helemaal out of the box. Vandaaruit kan iedereen binnen zijn eigen context aan de slag gaan om deze wijsheid en tools toe te passen.

PURE CHILD: Zijn de huidige onderwijzers klaar voor de nieuwe generaties kinderen?

Briony: Ja, je krijgt altijd die kinderen die datgene bij je los maken want nodig is, voor de volgende stap in evolutie. En ja kinderen zullen steeds meer pushen om los te breken. Dus zullen we nog veel problemen zien? Natuurlijk. Het onderwijs is niet meer aangepast en is ook niet gebouwd vanuit een intentie voor meer vrijheid. Dat wil zeggen dat de conflicten in intentie zullen blijven opbouwen en escaleren. Dat is de zekerheid die we hebben.

Wat kan je zelf doen? Zelf bewust worden van je oneindige creatiekracht en dit uitstralen naar de omgeving rondom jou. Zou je iedereen nu aanraden om uit het onderwijs te stappen. Natuurlijk niet, iedereen heeft zijn rol te vervullen. We hebben pioniers nodig op elk plek. Samen vormen we een ‘onzichtbaar’ netwerk. Waar ik over spreek, is echt lange termijn. In tussentijd, moet je voelen wat voor jou het juiste is om te doen. Waar jij het meeste verschil kan betekenen en jouw steentje bijdragen aan vernieuwing. Je intuïtie wijst je de weg .

PURE CHILD:  Hoe interpreteer jij de Pure Child visie op het kind?

Briony: De puurheid en de creatiekracht herkennen in elk kind en uiteindelijk in jezelf. We zijn ontzettend krachtige wezens. Nu nog Her-Inneren…

PURE CHILD dankt Briony vanden Bussche voor dit verhelderend interview

Biografie:Briony vanden Busche | Coach Pure Child Opvoedkundig Magazine

Briony is oprichter van de Elfenschool, singer-songwriter en auteur van kinderboeken. Ze creëert innovatieve educatieve methoden, waarbij cognitieve vaardigheden, artistieke expressie en persoonlijke ontwikkeling worden geïntegreerd in hedendaagse sprookjes en liedjes. Ze richtte een innovatieve basisschool op in België en is oprichter van een privéschool voor jongeren. Ze is visionair, internationale ondernemer, trainer en bedenker van de Quantum Shift-methode. Ze is een expert in zakelijke en educatieve innovatie en traint ondernemers in expansie en quantum denken. Ze is auteur van het boek ‘Ongelimiteerde bedrijfsgroei’, een quantum shift naar meer vrijheid en impact.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Previous slide
Next slide

Reageren op dit artikel..