Onlangs hadden wij een webinar over: ‘ Scholen van de toekomst’samen met Erika Van Hooste en Briony Vanden Bussche. Erika werkt vooral met leerlingen via kinesiologie dit is een nieuwe vorm van communicatie. En mooie manier omdat het soms niet makkelijk is voor een kind om te vertellen wat mis gaat, waarom het zich niet goed voelt. En gelijkertijd kan zij hen vooruit helpen met allerlei leuke manifestatie trucjes, zelfs stresspieken kan ze op een eenvoudige manier weghelpen.
Briony is ook een echte pionier. Zij ontwikkelde reeds jaren geleden de ‘ Vlinderwijze school’ waarin ze via liedjes en versjes en een hele nieuwe kijk op opvoeding via de chakra kleuren kinderen liet leren. Uiteindelijk bleek dit te vroeg te zijn, want het nieuwe lesmateriaal was nog niet voldoende geïntegreerd en er ging nog te veel tijd naar verplichte administratie dat deze school niet is kunnen blijven bestaan.
Het vlinderbrein activeren
Ze kwam tot het besluit dat vernieuwende concepten uitwerken en een school besturen en inspireren te veel van het goede was. Ze probeerde de school neer te zetten vanuit het Denkbewustzijn. Het Denkbewustzijn past namelijk perfect bij het huidige schoolsysteem. Ratio en logica (denkbewustzijn) houden het huidige systeem in stand. Natuurlijk door haar drang als pionier bleef ze niet bij de pakken zitten en ontwikkelde deze zomer een nieuw soort leren. Ze pleit nu voor evenwicht tussen droom-en denkbewustzijn. Dit kreeg de naam: ‘Het vlinderbrein activeren.’
Het manifesteren van onze droomschool
Dit webinar was dus een voorbereiding op een unieke driedaagse workshop verzorgd door Briony over het: ‘ Vlinderbrein’ en een workshop namiddag over: ‘Het manifesteren van onze droomschool ‘ verzorgd door Erika.
Deze beide workshops passen volledig in de visie van PURE CHILD en gaan bijgevolg ook door in het PURE CHILD huis te Stekene. Deze avond werd super boeiend. We zijn het met zijn allen eens dat de tijd rijp is om een nieuw soort onderwijs te ontwikkelen. Er lopen teveel leerkrachten weg uit de school en er vallen te veel kinderen uit het huidige schoolsysteem. Er is werk aan de winkel.
Hoe creëren we een school van de toekomst?
Dus tijd om eens samen te zitten en te kijken welke scholen of hoe we een school van de toekomst kunnen creëren. Scholen waar er ruimte is voor het begeleiden van elk kind op zijn tempo, waar het kind zijn gaven en bijzondere talenten kan ontdekken, ervaren, ontwikkelen. Waar er ruimte is om met hun gevoelens en emoties om te gaan. Waar er ruimte is om van elkaar te leren, zelfs ook de leerkracht van het kind. Waar kinderen echt gezien, gehoord en begrepen worden. En dat kan natuurlijk alleen maar als er ook een team is van leerkrachten die hun talenten en gaven delen, maar ook de openheid is om te kunnen zijn.
Ook kwamen we reeds tot het besluit dat het misschien wel belangrijk is dat er verschillende soorten van onderwijs blijven bestaan, zodat er een keuze is. Erika is heel goed in het manifesteren, vandaar dat we met haar een namiddag aan de slag gaan met ieder die ervaringen heeft, nieuwe ideeën wil aanbrengen enz.
Een nieuwe vorm van leren
Briony is van mening dat als we daadwerkelijk een maatschappij willen veranderen, we dit moeten starten in het onderwijs. Daar zitten de roots van onze society. Dit is wat zij deze avond hierover vertelde:
“Ik heb nu het concept ‘Vlinderbrein’ ontwikkeld, waarbij ik spreek over twee vleugels. De linkervleugel is het Denkbewustzijn, de rechtervleugel, noem ik het Droombewustzijn.
Dit laatste geeft ons toegang tot het veld van oneindige mogelijkheden. Het andere staat voor de ratio en wordt uiteraard meestal gevormd tijdens onze schooljaren. Het Denkbewustzijn is niet geschikt (in tegenstelling tot wat we meestal denken) voor het vinden van oplossingen, maar is geschikt voor het uitvoeren van de inspiratie die we krijgen van het Droombewustzijn in onze fysieke, materiële wereld. De vergissing van het denkbewustzijn bestaat daarin dat ‘het’ denkt van alle problemen te kunnen oplossen. Ziedaar, het hoofdprobleem van onze huidige maatschappij. Het ontbreken van balans tussen denk- en droombewustzijn. Het droombewustzijn, werkt namelijk via frequenties. Wijzelf zijn ook een frequentie, bestaande uit vibraties.”
Met frequenties werken
“Als je het over nieuwe scholen hebben, dan gaat dit over de vaardigheid om met frequenties te werken en daar gevoelig voor te worden en we expert worden in het werken met het Droombewustzijn, zoals ‘leren tijdens de slaap’ en dat is ook de essentie van de Vlinderbreintraining die we te samen met team van vrijwilligers hebben ontwikkeld. Veel mensen willen namelijk vanuit hun hart verandering teweeg brengen in het onderwijs, maar het is op dit moment wat chaotisch, omdat iedereen iets wil doen. Het is mijn betrachting dan ook om wat eenduidigheid aan te brengen. Vandaar ‘Vlinderbreintraining’. Er zal ook in de lente van 2024 hieromtrent een boek verschijnen van mijn hand”.
Tot slot
Er werd die avond nog veel meer verteld, te veel om hier te beschrijven. Ben je leerkracht of ouder, voel je dat je hieraan wilt meewerken, dat je wilt ervaren om je eigen vlinderbrein en dat van je kind te activeren? Of wil je graag mee manifesteren? Kom dan naar deze twee of één unieke workshop(s)! Schrijf je in via:
Het vlinderbrein: www.educatethefuturenow.com/scholen-van-de-toekomst