nieuws

Avocado’s: heerlijk en super gezond

Een avocado is een vrucht die rijpt nadat hij geplukt is. Is de avocado hard en wil je het rijpen versnellen, doe hem dan samen met een rijpe banaan of appel in een doosje / zakje. De banaan geeft stoffen af die de rijping versnellen. De avocado is op zijn best wanneer je zachtjes op de vrucht kan drukken.

Waarom zijn avocado’s zo gezond? Een avocado bevat:

  • plantaardige onverzadigde vetten. Het olie zuur is gunstig voor het cholesterol. Een avocado bestaat voor ongeveer 30% uit (gezonde) vetten.
  • veel vitaminen en mineralen (bijna 3x zoveel als in andere vruchten), zoals vitamine A, veel vitamine B, kalium, magnesium, vitamine C, vitamine E, foliumzuur (B11), ijzer en zink.
  • vitamine B6 die helpt tegen stress en weer zorgt voor de aanmaak van neurotransmitters.
  • veel vezels, ongeveer 10 gram per vrucht.
  • stoffen die je maagzuur reguleren en klachten bij menstruatie verminderen.
  • eiwitten. Een hele avocado bevat 3 gram eiwitten
  • slechts 0,4% koolhydraten. Dit is mannoheptulose. Deze stof normaliseert je bloedsuikerspiegel en doet hyperglycemie dalen.
  • Lecithine, dat een rol speelt bij het voeden van de zenuwcellen en de hersenen
  • koper (210 microgram) wat zorgt voor de productie van rode bloedlichaampjes.
  • vitamine E, dus goed voor de huid.

Alsof dat nog niet genoeg is, hebben avocado’s ook een gunstige invloed (remmend) op de insulineproductie, waardoor ook het reservevet beter wordt gebruikt.

TIP voor een avocado-gezichtsmasker:

Meng een avocado met een beetje (soja)yoghurt en honing en smeer royaal op je gezicht. Een minuut of 10 laten zitten en afspoelen.

Bewaren en klaarmaken van avocado

Bewaar de avocado op een koele plaats, maar niet in de koelkast, dit verstoort de rijping. Snijd de avocado in de lengte doormidden. Draai de twee helften over elkaar, dan komen ze los van de pit. Wil je de helft bewaren, doe dan de helft waar de pit in zit in een afgesloten bakje, eventueel met wat citroensap erover. Eenmaal gesneden wordt een avocado snel bruin.

Avocado smoothie

• 1 avocado • 100 gram verse spinazie • 2 banaan • 2 appels

Alles blenden in een blender. Heerlijk !

Avocado broodbeleg

• 2 Avocado’s • 1/2 citroen – voor het sap • Peper (uit de molen) en zeezout naar smaak • 1/2 tl komijnzaad

Snijd de avocado’s doormidden, verwijder de pit en lepel het vruchtvlees uit de schil. Prak het vruchtvlees in een schaal. Voeg de citroensap, komijnzaad en peper en zout toe en meng goed. Smeer de avocadospread op een volkoren boterham, een cracker, of gebruik het als dip! Heerlijk!

Dit recept stond in de februari/maart editie van PURE CHILD met als thema VERSLAVING. Liever de papieren editie? Stuur dan een mailtje naar info@purechild.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *