Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Search

Kinderen begeleiden vanuit overvloed

Kinderen begeleiden vanuit overvloed

Het kan een uitdaging zijn om in een zo veranderende wereld vertrouwen te ervaren als ouder en begeleider, in hoe je kinderen zodanig begeleidt, dat zij zich van binnen vrij kunnen voelen in het leven. Er gebeurt zoveel in de wereld waarover je als ouder en begeleider je mogelijk zorgen om maakt, waardoor de omgeving voor de kinderen via jou een andere lading, sfeer kan krijgen.

Je bewust zijn van je eigen tekorten

Het is belangrijk om je bewust te zijn van je eigen tekorten en zeker in relatie tot kinderen. Want kinderen nemen dit gevoel dat je onbewust uitstraalt over. Hoe kan je dit voorkomen? Wel, door steeds vanuit ontspanning, je eigen tekorten te accepteren en deze zodanig te begrenzen naar kinderen toe, zodat zij hun eigen pad kunnen bewandelen in de wereld van nu. Zeker voor hooggevoelige kinderen kan het een uitdaging zijn om een veilig gevoel te blijven ervaren wanneer er veel zorgen en angstgevoelens om hen heen zijn. Zij stemmen makkelijk af op hun omgeving en daardoor nemen ze deze ‘tekort’ trillingen sneller over.

Tekort trillingen als gevolg van gedachten vanuit tekort

Voorbeelden van ‘tekort’ gedachten en overtuigingen:

  • Ik ben niet goed genoeg
  • Er is niet voldoende
  • Het gaat nooit goed komen met de wereld
  • Ik kan dit niet
  • Dat is onmogelijk voor een kind
  • Als ik niet aardig ben dan blijf ik alleen
  • Ik kan niet creëren wat ik wil
  • Het is niet goed om meer te vragen dan wat ik als basisbehoefte heb
  • Ik ben het niet waard om succes te hebben
  • Mensen hebben het op mij gemunt
  • Ik ben verantwoordelijk voor het geluk van een ander

 

Dit soort gedachten leveren ‘tekort’ gevoelens op en de trillingen die daarbij horen. Deze worden geprojecteerd in de omgeving van kinderen. De omgeving waarin zij hun ervaringen opdoen. Moeilijker wordt het nog voor hen als je je er schuldig om voelt of schaamte ervaart dat je dit soort gedachten hebt. Dit zijn namelijk ook weer ‘tekort’ trillingen. Wanneer je schuld of schaamte ervaart, ga je uit, van een ‘tekort’ over jezelf. Het is goed wanneer je deze gevoelens kan doen ophouden, door deze uit te spreken en ze te accepteren als ouder & begeleider. Zo begrens je dit naar de kinderen toe.

De wereld vanuit overvloed bekijken

Je helpt kinderen dus door je eigen ‘tekort’ trillingen en overtuigingen te herkennen en te aanvaarden. Op deze manier geef je de kinderen een diep welkom om zich zelf te kunnen zijn.  Ze beseffen hierdoor dat deze overtuigingen van jouzelf zijn en niet van hen. Zo ervaren zij een bedding om de wereld vanuit overvloed te blijven bekijken. Vanuit gedachten en overtuigingen die uitgaan van overvloed. Voorbeelden hiervan:

  • Ik ben helemaal oké, ook als een ander mij minder leuk vindt
  • Ik ben het waard om voor mezelf te zorgen
  • Ieder mens wordt door zijn/haar hogere zelf ondersteund
  • Ik ben veilig om te zijn wie ik wil zijn
  • Ik ben vrij om gelukkig te zijn
  • Als ik mijn hart volg, creëer ik wat ik wil
  • Er is altijd genoeg liefde in de wereld, ik hoef maar ervoor te kiezen daarnaar te kijken
  • Ik word altijd begeleid door het universum of God, om mijn beste zelf te zijn in het leven
  • Alles is mogelijk
  • Als ik me echt verbind aan wat ik wil van binnenuit, dan komen dingen naar me toe 
  • Ik kan hebben wat ik wil en tegelijkertijd in contact zijn met het grotere geheel/God

Begeleiden vanuit overvloed

Overvloed gevoelens en trillingen herken je bij jezelf omdat je je dan goed, voldaan en oké voelt of minstens neutraal. Wanneer je minder fijne emoties ervaart, dan is het altijd zo dat je iets gelooft wat niet overeenkomt met overvloedgedachten en trillingen. Je gevoelens zijn daarmee een mooie gids om je zelf terug te koppelen dat je in je eigen tekort gedachten zit. Naar kinderen toe kun je dit dus begrenzen.

Bijvoorbeeld:

Wanneer kinderen klimmen op een klimrek, zou het kunnen zijn dat je als ouder of begeleider vanuit je goede bedoeling zegt: “Let op, kijk uit, niet vallen! ” Dit zijn echter jouw tekortgedachten en/of gevoelens.

Het zou mooi zijn als je die gedachten/gevoelens herkent en erkent en dan zoiets kun zeggen als: “Ik vind het spannend, maar ik vertrouw erop dat jij veilig hierin kunt klimmen als je in contact bent met je eigen lichaam.”

Als je neutraal en betrokken vanuit overvloed kinderen ‘coacht’,  door bijvoorbeeld te zeggen, waar zij mogelijk hun voeten kunnen zetten om meer stevigheid te hebben, zullen zij steeds meer vertrouwen ervaren.

Jij leeft hen daardoor voor, hoe je in contact blijft met gevoelens die er zijn in je lijf en hoe daarnaar te handelen. Op het moment dat je geen ruimte geeft aan jezelf om eventuele zorgen of angst voor het vallen te erkennen, krijgen kinderen onbedoeld de boodschap dat zij niet naar zichzelf moeten luisteren.

Dus om veilig een klimrek in te kunnen klimmen is contact met hun eigen lichaam en de grenzen daarvan nu juist zo belangrijk. Wanneer je alleen maar positieve woorden gebruikt zoals “je kunt het” brengt dit beperkingen met zich mee.

Blijf dus vooral in contact met jezelf. Word je bewust van je eigen ‘tekort’ gedachten en gevoelens, zodat je de trilling die je uitzendt kunt beïnvloeden.

Bewust van je tekorten uit je verleden

De tekort overtuigingen die je hebt als volwassene zijn in je verleden ontstaan. Binnen je eigen gezin van herkomst. Je hebt mogelijk een traumatische ervaring gehad of de generatie voor jou heeft dat gehad. Hierdoor ga je onbewust een deel afschermen van je kern. Meermaals kennen we de trauma’s van de generatie voor ons niet. Wanneer dit dat onbewust in ons speelt, ligt er een bagage op onze kern van wie we zijn. Kinderen kunnen hierdoor ook een tekort ervaren. Een voorbeeld is dat je het moeilijk vindt om je eigen emoties een plek te geven. Sommige ontkennen het gevoel of willen erover heen praten.

Hoe zou het zijn als je je eigen gevoelens en gedachten hierover van binnen ruimte mag geven? Als je in ieder geval voor jezelf erkent dat je die gevoelens hebt? Spreek eventueel hardop uit dat jij je er mee bezig houdt. Zodat de kinderen in je omgeving mogen kiezen om vanuit vrijheid te blijven spelen en leren.

Begrenzen van je tekorten

We hoeven niet al onze tekorten ‘op te lossen’ om er voor kinderen te zijn, natuurlijk. Zoals gezegd, het is een goed begin om deze tekorten uit te spreken, te accepteren en helder te zijn in begrenzen. Dit geeft de kinderen de vrijheid om te kiezen en voor een veilig gevoel vanbinnen.

Een tip:

Wanneer je kinderen slapen of ze zijn heel ontspannend bezig. Spreek dan hardop uit:

“Dit gevoel is van mij, daar hoef jij niks mee te doen” of “Ik zal zelf deze angst een plek geven voor mij, daar hoef jij niet voor te zorgen.”

Ook als zij het slechts onbewust of zelfs niet horen, zal dit effect hebben op hun eigen gevoelens, omdat de trilling in hun omgeving, die van jou, anders zal zijn. Het is knap wanneer jij jezelf steeds doet  ontwaken uit die droom waarin je gelooft dat er ‘tekort’ is in jou zelf of ‘de wereld’. Want in werkelijkheid is er in het ‘leven’ alleen maar overvloed. Door te zien wat er werkelijk speelt, accepteer je de diepe waarheid dat alles oké is in jou. Er is weer ruimte voor hartsaandacht. Je komt als ouder, begeleider dichter bij jezelf.

Hier is liefde en kracht voor nodig om te nemen wat er is,  om jezelf te ontdoen van al deze beperkende gedachten en emoties. De weg naar zelfliefde, de weg naar overvloed. Gelukkig hebben we een overvloed aan liefde voor de kinderen en zij voor ons.

 

Jesse Van Tuijl Jesse

www.blissvibration.com 

Jesse Turpijn-van Tuijl coacht al jaren gezinnen, ouders en kinderen. Als authentieke, heldere en warme (gezins)coach en trainer ervaart zij vervulling door op een lichte manier hartsverbinding te vergroten bij iedereen die meer vanuit vertrouwen wil leven. Dit doet zij door snel tot de kern te komen met lichaamswerk en het familiesysteem als basis. Zo komen er steeds meer volwassenen die een omgeving creëren waarin kinderen vanuit flow kunnen leven. Zij heeft het Bliss Vibration platform opgericht, voor onder andere een Bliss school, een Bliss Vibration Academy voor ouders en leerkachten en events voor gezinnen, volwassenen en kinderen. 

Binnen dit platform hoopt zij te inspireren en deelt zij haar verlangen met meerdere betrokkenen: ‘HAPPY KIDS, HAPPY PLANET’

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Previous slide
Next slide

Reageren op dit artikel..