Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Search

Holistische scholen in Europa en wereldwijd

Holistische scholen

Holistische scholen in Europa:

1) The International School of Storytelling, Emerson College, Engeland

The International School of Storytelling, Emerson College, EngelandWelkom bij het langstlopende Storytelling-centrum van Engeland. Sinds 1994 blijven we cursussen geven en verwelkomen we mensen uit alle culturen, achtergronden, geslachten, leeftijden en ervaringen. We zijn allemaal geboren verhalenvertellers. Storytelling is hoe we betekenis geven aan de wereld, wie we zijn, waar we naartoe gaan en hoe we dit persoonlijk of professioneel naar anderen communiceren. Storytelling ligt ten grondslag aan alles wat we doen: entertainment, educatie, genezing, activisme.

2) Emerson College, Engeland 

Emerson College, EngelandEmerson College werd in 1962 opgericht door Francis Edmunds als een onderwijscentrum voor jonge volwassenen die op zoek waren naar een meer holistische manier om zichzelf uit te drukken, creatief, intellectueel en spiritueel, vrij van doctrines of conventies.

Hij wilde mensen helpen die op zoek waren naar manieren om compassie en genezing te brengen in de menselijke samenleving en de aarde, onbelemmerd door het onderwijs, het materialisme en de toenemende technologie van die tijd. Om hen een opleiding te bieden die hen kan helpen een roeping te vinden die aansluit bij hun idealen.

Via Emerson bood hij onderwijs aan, geïnspireerd door het werk van Rudolf Steiner, ontworpen om alle aspecten van de mens te voeden: fysiek, mentaal en spiritueel. Wat hen ook de vaardigheden gaf om deze aspecten tot uitdrukking te brengen door middel van praktische actie op gebieden als onderwijs, biologisch-dynamische landbouw, kunst, wetenschap, drama, geneeskunde en sociale therapie.

3) Schumacher College, Devon, Engeland

Schumacher College, Devon, EngelandSchumacher College is een vooruitstrevende universiteit voor ecologische studies die postdoctorale en bachelorprogramma’s, onderzoeksgraden, korte cursussen en een praktische residentie in de agro-ecologie aanbiedt.
We richten ons op interactief en ervaringsgericht onderwijs om studenten te helpen de praktische vaardigheden en het strategische, holistische denken te ontwikkelen die nodig zijn om de uitdagingen van de 21e eeuw het hoofd te bieden en een regeneratieve toekomst te stimuleren.
Ons leerethos gaat over meedoen, het veld in gaan, de keuken in, de wereld ervaren als startpunt voor diepgaander onderzoek. We zijn er om onze studenten te helpen echte veranderingsmakers te worden en uit te zoeken hoe ze zinvol kunnen handelen om de urgente problemen waarmee we vandaag de dag allemaal worden geconfronteerd, op te lossen.

4) Schumacher Sprouts, België

Schumacher SproutsWij dromen ervan een leergemeenschap te creëren van betrokken mensen, die bouwen aan Islands of Hope, waar mensen in harmonie leven met de natuur, zichzelf en elkaar. Wij bieden een educatief programma met transformatieve cursussen voor ecologische, sociale en persoonlijke verandering. We passen een reeks leringen en leermethoden toe, variërend van lezingen tot reflectief onderzoek, met de nadruk op actie in het eigen leven van de deelnemers. De verbinding met de natuur vormt de kern van alle cursussen, terwijl er altijd aandacht is voor hoe te zijn en te handelen in een veranderende wereld. Wij zijn ervan overtuigd dat deze competenties essentieel zijn om een ​​duurzame toekomst op te bouwen.

5) School of Myth, Devon, Engeland 

School of Myth, Devon, EngelandIn moeilijke tijden creëren we een cultuur van verzet en vreugde. Deze leergemeenschap op Dartmoor, in het uiterste westen van Groot-Brittannië, gelooft dat de mythe iets essentieels te zeggen heeft over de toestand van zowel ons leven als de aarde. Dat bepaalde verhalen die we nu nodig hebben, precies op tijd zijn aangekomen, ongeveer vijfduizend jaar geleden. Centraal hierin staat het idee dat cultuur en wildheid een kunstmatige scheiding hebben ervaren, en dat zowel initiatie als mythe een Cultuur van Wildheid kunnen creëren. Het is zo’n cultuur die de school en haar leraars  proberen te bevorderen   

6) Wild Awake, Ierland  

Wild AwakeVoel jij je geroepen om een ​​wilder leven te leiden? Wil je een diepere verbinding met de natuur cultiveren door vaardigheden als verbondenheid en veerkracht? Ontwaak, herwilder en maak opnieuw verbinding. Kom met Wild Awake bij de haard zitten en laat de eeuwenoude wijsheid in je opkomen.

Wild Awake heeft tot doel de ecologische en culturele veerkracht nieuw leven in te blazen door het herstel van de voorouderlijke levenswijzen in Ierland. We leven in een tijd van grote sociale en ecologische onrust.
We zijn ‘verbonden’ en toch hebben velen van ons zich nog nooit zo losgekoppeld of vervreemd gevoeld van onszelf, onze gemeenschappen en de natuurlijke wereld. 
Wild Awake wil onderzoeken hoe we veerkracht en verbondenheid in onze gemeenschappen en landschappen kunnen cultiveren.

Ons werk probeert manieren te onderzoeken waarop we persoonlijk en collectief de voorouderlijke manieren van relaties met de meer dan menselijke wereld kunnen dekoloniseren en herstellen. We worden gemotiveerd door het verlangen om datgene te vinden waar we allemaal bij kunnen horen en dit te koppelen aan een toekomst waarin we willen leven.  

7) Felin Uchaf, Wales 

Felin Uchaf, WalesDe kern van onze visie is het creëren van een ervaringscampus gebaseerd op een holistische leerbenadering, waar jongeren kunnen deelnemen aan een initiatiefprogramma van zes maanden of een jaar. Dit omvat een evenwicht tussen het leren van praktische vaardigheden en toegewijde studietijd. Kleine bedrijven gevestigd in het centrum kunnen studenten de kans bieden om samen te werken met ervaren praktijkmensen en ambachtslieden, waardoor ze specialistische vaardigheden verwerven en een goed begrip krijgen van de gevarieerde aspecten van het runnen van een kleine onderneming.

8) Embercombe, Engeland 

Embercombe, EngelandEmbercombe is een plek die innerlijke groei combineert met uiterlijke actie. Geïnspireerd door de natuur is Embercombe een plek waar je opnieuw verbinding kunt maken met je wilde authentieke zelf, waar je de middelen krijgt om een gepassioneerd en doelgericht leven te leiden, in dienst van een bloeiende wereld voor allen.

 9) Findhorn, Schotland

Findhorn, SchotlandAl 50 jaar delen duizenden mensen transformatieve leerervaringen met ons. In onze kern dienen we als een spirituele gemeenschap en model voor duurzaam leven. We bieden retraites, workshops en bijeenkomsten die tijd creëren om te pauzeren en na te denken over het leven, terwijl we onze verbinding met betekenis en de natuur verdiepen.  

10) The International Youth Initiative Program (YIP), Zweden

The International Youth Initiative Program (YIP), ZwedenHet International Youth Initiative Program (YIP) is een residentiële training van 10 maanden in maatschappelijk ondernemerschap voor 18-28-jarigen, gevestigd in Zweden.

Het biedt een holistisch educatief programma dat het wereld begrip en het persoonlijke bewustzijn vergroot. YIP heeft tot doel het vermogen van jongeren om persoonlijk en collectief initiatief te nemen te versterken in het licht van de huidige globale realiteit.   

11) The Neccesary Teacher Training (Bachelor) , Denemarken

The Neccesary Teacher Training (Bachelor) , DenemarkenHet is noodzakelijk om vooruitstrevende persoonlijkheden op te leiden die in staat zijn de vele uitdagingen van onze tijd te begrijpen en erop te reageren. Om deze reden wil ons 4-jarige bachelorprogramma haar studenten in staat stellen wereldburgers en bekwame docenten te worden, in staat om te handelen en de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.

12) International People’s College, Denemarken

International People's College, DenemarkenAls je op zoek bent naar de perfecte combinatie van globetrotten en verlichting, dan is IPC de perfecte match voor jou. Misschien heb je de middelbare school afgerond en weet je nog steeds niet wat je moet studeren op de universiteit? Of ben je klaar met je studie en ben je nog niet helemaal klaar om in de werkwereld te duiken? Misschien heeft u gewoon een pauze nodig in uw werk om nieuwe kennis op te doen en opnieuw te evalueren wat u wilt doen? Op onze Folk High School kun je in bijna 40 verschillende vakken en klassen duiken en nieuwe vaardigheden opdoen, je persoonlijke groei koesteren en nieuwe doelen in je leven vinden.

13) School Of All Relations, Griekenland

School Of All Relations, GriekenlandInheemse volkeren hebben altijd geweten dat ze verbonden zijn met alles wat leeft, en dat we allemaal deel uitmaken van een groter wezen: onze planeet. En dat onze planeet zelf slechts een onderdeel is van iets nog groters, dat je alleen maar onbetwistbaar kunt noemen: het Mysterie. Vanaf het begin van hun leven leren ze hoe het is om in verbinding en in balans te leven met al hun relaties.
De missie van SOAR is om dat leren, dat wij beschouwen als de basis van onderwijs, te herstellen en u te helpen uw verbinding met all uw relaties te verkennen, verdiepen en versterken.

14) Tamera, Portugal

Tamera, PortugalBegonnen in 1978 met een kleine groep, zijn we momenteel een gemeenschap van ongeveer 160 mensen, die werken aan autonome, gedecentraliseerde modellen voor een postkapitalistische wereld, met degenen die onze visie op Terra Nova delen (de visie van een planetaire cultuur van autonome en onderling verbonden gemeenschappen). Wij geloven in een toekomst zonder oorlog, in liefde zonder angst, en werken aan de opbouw van Terra Nova door Healing Biotopes te creëren als centra voor onderzoek en modellering van een nieuwe planetaire cultuur, met sterke ethische fundamenten.

Holistische scholen in NOORD AMERIKA

Free Columbia, New York, VS 

Free Columbia, New York, VSFree Columbia is een kunst- en onderwijsinitiatief dat gebaseerd is op de antroposofie, de filosofische werken van de filosoof en mysticus Rudolf Steiner. Wij zijn geïnteresseerd om dat wereldbeeld als onze basis te nemen en te zien hoe dit relevant is voor de wereld van vandaag. Wij zijn geïnteresseerd in lesgeven vanuit ervaring. Hoe kunnen we de wereld om ons heen en in ons vertragen en ervaren? Wat zullen we ontdekken als we vragen stellen over wat is, in plaats van wat we hebben gehoord dat waar is?
Bij Free Columbia zijn we toegewijd aan toegankelijkheid. Wij hebben geen betaalmuren. Al onze programmering wordt aangeboden op een zelfbepaalde glijdende schaal. Er worden suggesties gegeven voor donatiebedragen op basis van wat het kost om cursussen te geven. 

Youth Passageways, VS

Youth Passageways, VSYouth Passageways is een evoluerend netwerk van individuen, organisaties en gemeenschappen die helpen om gezonde passages naar volwassenheid voor de jeugd van vandaag te regenereren.
Wij zijn een intercultureel en intergenerationeel netwerk dat een breed en divers scala aan rite de passage, onderwijs, en inspanningen voor jeugd- en gemeenschapsontwikkeling omvat, die samenkomen voor wederzijdse ondersteuning, samenwerkend leren, hulpbronnen- en gemeenschapsontwikkeling, en om ideeën en gemeenschapsontwikkeling te kruisbestuiven. praktijken die de ontwikkeling van hele, gezonde en verantwoordelijke mensen bevorderen.

Holistische scholen in AFRIKA

Kufunda Learning Centre, Zimbabwe 

Kufunda Learning Centre, ZimbabweOnze kern is leren – zowel innerlijk als uiterlijk – in dienst van de gemeenschap.
Ons werk is relationeel. We cultiveren relaties met onszelf, met het land, met elkaar.
Wij onderwijzen en bieden aan wat wij al hebben meegemaakt.
Vanuit onze geleefde ervaring demonstreren en ondersteunen we mensen, gemeenschappen en organisaties om processen en praktijken te leren die het mogelijk maken dat de wijsheid van de hele gemeenschap op generatieve en praktische manieren naar voren komt.
We zijn er getuige van geweest hoe onze processen en praktijken individuen en gemeenschappen in staat stellen in hun eigen keuzevrijheid te stappen, de leiding te nemen over hun lot en visie, en open te staan ​​voor nieuwe manieren van samenzijn in deze tijd.
 

Holistische scholen in WERELDWIJD

Classroom Alive, Wereldwijd

Classroom AliveClassroom Alive is een ecologie van zelforganiserende reisscholen, die radicale leerruimtes willen creëren die tot persoonlijke en sociale verandering leiden.

Open Masters, Wereldwijd 

Open MastersEen zelfverklaard masterdiploma en een grassroots-leerproces gemeenschap. Het is een onconventionele opleiding die je voor jezelf ontwerpt rond een visie op de persoon die je wilt worden. We gebruiken het om focus en structuur te brengen in onze langetermijn doelen, en om alles wat we willen doen om daar te komen samen te brengen, zoals lezen, cursussen, werken, reizen, stages en droom projecten. We organiseren onze eigen kleine, informele leergemeenschappen om samen te leren en elkaar verantwoordelijk te houden voor onze visies. Omdat we geen formele cursussen organiseren of graden uitreiken, zien sommigen ons als een thuisonderwijs netwerk voor volwassenen. 

Planetary Service 

 Planetary ServiceOnze visie is dat iedere jongere vanaf 18 jaar, van over de hele wereld, een heel jaar in dienst staat van de aarde en haar medemensen. En door dit te doen, verspreiden we overal een voorbeeld van hoop, vrede en menselijkheid, en cultiveren we samen een duurzame toekomst met meer van deze waarden. We zien ook dat we een brug kunnen zijn naar verschillende initiatieven die werken aan een betere en duurzamere toekomst, waarbij we energieën en netwerken verenigen door deel uit te maken van dezelfde beweging, namelijk Planetary Service.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Previous slide
Next slide

Reageren op dit artikel..