Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Search

Examenstress? 9 tips voor je tiener

Examenstress? 9 tips voor je tiener

Wat als het studeren en de examens even te veel worden? Wanneer je hevige stress ervaart, gaat er een schokgolf door je brein en je lichaam. Het hormoon cortisol wordt aangemaakt in ons brein en onze hersengolven slaan op drift. De ratio is dan zoek. De symptomen in je lichaam kunnen zijn: – spierspanning, vooral in de nek en schouders, versnelling van het hartritme en de ademhaling, buikpijn. Je lichaam slaat dus alarm. Dus dit alles vermijden we liever.

Enkele tips:

Zorg voor een rustige omgeving

Zorg voor een fijne, rustige omgeving zodat je niet gestoord wordt of kan worden afgeleid. Laat ieder rondom jou weten dat je studeert!

Denk positief en sta een fout toe

Het is normaal dat je goede cijfers wil halen. Maar wees niet té perfectionistisch: iedereen maakt fouten, ook jij. Heb je een minder examen achter de rug, probeer het  te relativeren. Eén minder goed resultaat wil niet zeggen dat je niet zult slagen. Beschouw het als een extra motivatie om er volop voor te gaan bij de volgende examens.

Beweeg regelmatig

Zorg dat je af en toe pauze neemt om te bewegen en als het kan even naar buiten te lopen. Met je blote voeten op het gras of even een boom te omhelzen en te gronden.  Dit helpt om je hoofd leeg te maken. Daarna kan je zich beter concentreren. Of ga even lopen, rennen, touwtje springen of met de bal spelen. Tijdens het sporten komen er endorfines vrij, de ideale remedie tegen stress!

Maak een ontspanningsplan

Maak voor jezelf een lijstje met wat je rust geeft bij stress. Dit kan tijdens de examens, maar ook tijdens een gewone week. Schrijf voor jezelf op waarvan jij energie krijgt en wat je rust geeft. Zo kan je deze momenten inplannen in je agenda.

Eet gezond

Dit wil zeggen, zo natuurlijk en puur mogelijk. Voedsel dat makkelijk verteert. En drink veel water of thee.  Er zijn bepaalde thee extracten  en natuurlijke voedingssupplementen die kunnen helpen om je beter te focussen of je innerlijke stem tot rust te brengen. Vraag hierbij raad aan een professional.

Slaap voldoende

Ben je moe dan kun je sowieso minder goed nadenken. Zorg dus dat je minstens  7 uur kan slapen. Een goede nachtrust optimaliseert ook de werking van de hersenen. Een goed voorbeeld daarvan is dat de leerstof waarop je overdag geblokt hebt, ’s nachts tijdens je slaap geïntegreerd en verenigd wordt met bestaande kennis. Zo komt het dus dat je na een nachtje slapen opstaat met heel andere (en betere) inzichten dan op het moment dat je ging slapen.

Let op je ademhaling

Bij stress ademen we sneller en hoger. Dat is niet zo erg, maar bij langdurig piekeren produceert ons lichaam te veel van het stresshormoon cortisol en put je jezelf uit. Je raakt vermoeid en hyperventileren is dan niet ver weg. Je komt terecht in een vicieuze cirkel, omdat stress je ademhaling versnelt en een snelle ademhaling op haar beurt weer voor stress zorgt. Het goede nieuws is dat je zelf invloed kan uitoefenen op het doorbreken van deze negatieve spiraal. Neem de tijd om bewust enkele vanuit je buik te ademen.

Nog enkele oefeningen om tot rust te komen

  • de wijsvingeroefening

Volg met de wijsvinger van je ene hand de contouren van de vingers van je andere hand. Als je inademt, strijk je met je vinger langs je duim naar boven. Adem je uit, dan volg je de top van je duim terug naar beneden. Ga verder tot je dit met alle vingers hebt gedaan. Laat je wijsvinger je ademhaling volgen en niet omgekeerd.

  • Golftekening

Neem een pen en een leeg blad papier en leg dit horizontaal neer. Adem rustig in en uit en teken op je ademhalingsritme golven op je blad. Inademen betekent een golf naar boven, bij het uitademen laat je je pen naar beneden glijden. Eén golfbeweging is dus één ademhaling. Doe dit zo’n drie minuten, zodat je een echte golftekening krijgt.

PURE CHILD wenst alvast alle studenten veel moed, kracht en enthousiasme toe. En vooral weet dat deze drukke tijd ook weerom voorbij gaat. Al de moeite loont zeker … je leert altijd iets bij …

Veel succes!

Magdalena Troch

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Previous slide
Next slide

Reageren op dit artikel..