Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Search

10 tips om kinderen gezond weerbaar te maken

Gezond weerbaar

1. Voldoende slaap

Slapen is van essentieel belang voor de opbouw van voldoende energie. Slaap zorgt ervoor dat ons lichaam ziekmakende bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers de baas kan. Tijdens de nacht werkt ons herstelproces het best. Bedenk daarbij dat een kind minstens 10 uur slaap per nacht nodig heeft.

2. Een vrije ademhaling bij verkoudheden

Als je kind vaak wakker wordt van het hoesten of een verstopte neus, dan kunnen deze tips helpen:

  • Plaats een kommetje water bij het bed om de lucht te bevochtigen.
  • Snijd een ui in twee en leg deze op een bordje naast het bed, zodat de stoffen die hierbij vrijkomen de neus opnieuw vrij maken.
  • Smeer de borst van je kindje in met zalf die essentiële of plantaardige oliën bevatten (marjolein, bonenkruid, lavendel, den) om vrijer te kunnen ademen. Opgelet: eucalyptus en munt worden voor baby’s en kleine kinderen afgeraden.
  • Spoel voor het slapengaan de neus met fysiologisch water, zodat de slijmen niet door de keel lopen en de adem vrij blijft.
  • Neem je kindje mee onder de warme douche opdat de dampen de slijmen vrij maken.
  • Vanaf zes jaar kun je aan je kindje planten geven zoals Griekse alant, tijm, grove den, echte heemst en weegbree. Dit kan in de vorm van een tinctuur. Deze planten bevatten slijmoplossende stoffen, die bovendien de weerstand verhogen.
  • Geef bij verkoudheden geen zuivelproducten zoals koemelk, want die maken slijmen taai, waardoor ze moeilijk opgehoest kunnen worden. Kies voor amandel- of walnotenmelk.
  • Vermijd bij verkoudheden voeding die veel histamine bevat, want dit veroorzaakt ontstekingen en verdikt de slijmen. Histamine is sterk aanwezig in bewerkte en gerookte vleeswaren, eieren, dierlijke vetten en verwerkte voedingsmiddelen, alsook in aardappelen, bananen, aardbeien, tomaten, spinazie, courgettes en avocado.
  • Om ontstekingen tegen te gaan, kun je verse maaltijden bereiden die veel omega-3 bevatten, zoals walnoten, pompoenpitten en lijnzaadolie. Je kan ze verwerken in ontbijtmuesli met wat amandelmelk en/of sojayoghurt.
  • Omdat selder, waterkers, peterselie, limoen, look, appels en ananas slijmoplossend werken, mag je ze zeker aan je verkouden kindje geven.

3. Een optimale darmflora

Onze darmen zijn niet alleen verantwoordelijk voor de vertering. Ze zorgen ook voor de eerste barrière van het immuunsysteem. Om beide functies te vervullen, zijn een gezonde darmwand en darmflora van cruciaal belang. Darmflora is een verzamelnaam van talrijke gunstige bacteriën die zich in de darmen bevinden. Ze dragen bij tot een goede spijsvertering door stoffen af te breken die de darmen niet verteren. De darmflora zorgt ook voor een sterke immuniteit door ervoor te zorgen dat er weinig of geen ruimte is voor schadelijke micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en parastieten. Wisten jullie trouwens dat de darmflora en de darmwand voor  80 % verantwoordelijk zijn voor het versterken van het immuunsysteem?

Als de darmflora van je kindje uit balans is, kan dat zorgen voor een verlaagde immuniteit. Dit komt doordat de gunstige darmflora niet voldoende aanwezig is om ongunstige micro-organismen te bestrijden. Zo krijgen ze de kans om zich te vermenigvuldigen en het darmterrein over te nemen. Op die manier ontstaan ziektes van bacteriële oorsprong.

Je kan de darmflora helpen versterken door vezelrijke groenten zoals broccoli en boerenkool. Ook probiotica (voedingssupplementen in de darmen die levende vormen bevatten van de bacteriële stammen) is bij een zwakke darmflora een hulpmiddel om te herstellen. Bij het kiezen van een probioticum moet je wel rekening houden met de leeftijd. De darmflora van baby’s en jongere kinderen bevat immers andere bacteriële stammen dan die van volwassenen. Vraag dus raad aan je arts.

4. Op natuurlijke wijze de weerstand versterken

Je kan de weerstand van je kindje versterken met druppels van Echinacea, katsklauw en mierikswortel. Er bestaan op de markt ook natuurlijke druppels van planten en kruiden die de weerstand versterken.

5. Voldoende verse lucht en zonlicht

Verlucht de slaapkamer van je kindje door elke dag de ramen even open te zetten. Ga bij koud weer regelmatig goed ingeduffeld samen een wandeling maken, zeker wanneer de zon schijnt. Dit helpt om voldoende vitamine D op te bouwen en het versterkt de immuniteit. Ook extra inname van vitamine D3 kan wonderen doen.

6. Een goede persoonlijke hygiëne

Kinderen komen overal met hun handen aan, omdat ze zo alles willen ontdekken. Zeker kleine kinderen en baby’s stoppen graag alles in hun mondje. Was dus regelmatig hun handjes, zeker wanneer ze van school komen. Je hoeft hier echter niet in te overdrijven. Kinderen mogen spelen en zich vuil maken. Zoek dus een natuurlijke balans.

7. Natuurlijke voeding

Verse, biologische voeding is het allerbeste, want ze bevat de meeste opbouwende stoffen voor de groei en het welzijn van het lichaam. Het lichaam is opgebouwd uit natuurlijke elementen. Pure natuur is dus het beste voor je kindje. Bewerkte voedingsstoffen zitten vaak vol suiker, kleurstoffen en chemische additieven die tot heel wat ongemakken kunnen leiden, ze verzwakken het immuunsysteem en creëren hierdoor ziektes.

8. Positieve gedachten

Lichaam en geest zijn sterk met elkaar verbonden. Als we steeds negatief zijn en met angsten en boosheid zitten, dan voelen onze kinderen dat en zullen ze dit overnemen. Negatieve emoties en gedachten verzwakken het immuunsysteem. Als ouder moet je er dus op een goede manier mee omgaan en ze omzetten in liefde, blijdschap en dankbaarheid. Focus op kleine, eenvoudige dingen die je een goed gevoel geven. Positief denken versterkt immers het immuunsysteem. Door je kind deze houding mee te geven, zal het veel sterker in het leven staan.

9. Vermijd stress

Stress zorgt voor een enorme aanslag op ons immuunsysteem. Het vreet het lichaam als het ware van binnenuit aan en zorgt ervoor dat je voedingstoffen in een versneld tempo opgebruikt. Het maakt je kwetsbaar, want de energie die je immuunsysteem moet sterken, gaat verloren. Ook op je kind heeft dit invloed. Neem dus af en toe wat tijd voor jezelf, al is het maar enkele minuten. Even bewust stilstaan, je ogen sluiten en enkele keren bewust diep in en uit ademen, ontspanningsoefeningen doen, massage en meditatie kunnen hierbij helpen. Laat je kind gerust meedoen. Zo leert het van kleins af aan om op de juiste manier met deze prikkels om te gaan. Zie hiervoor ook onze mindfulness, massageoefeningen en meditatieverhaal in deze editie.

10. Hou van elkaar en van jezelf!

Zeg vaak tegen je kind: “Ik hou van je” en “Jij mag er helemaal zijn zoals je bent”. Laat hen de liefde en het vertrouwen in en voor elkaar voelen. Liefde is hét allerbeste, natuurlijke middel om ons te sterken!

Magdalena Troch

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Previous slide
Next slide

Reageren op dit artikel..