nieuws

7 tips hoe je je kind helpt omgaan met heftige emoties

Je kind helpen omgaan met heftige emoties

Het is voor elke ouder moeilijk om te zien, wanneer je kind pijn of verdriet heeft of een woedeaanval krijgt. Maar uit deze ervaringen leren kinderen veel, zeker wanneer wij hen als ouder hierin goed begeleiden. Ontdek 7 tips om kinderen te laten opgroeien tot bewuste volwassenen, die sociaal- en emotioneel sterk in het leven staan.

1. Drie maal even diep ademhalen

Haal bij elke plotse emotie van je kind, eerst even heel diep adem. Dit helpt reeds om zelf niet met een hele sterke emotie te reageren en rustig tot een oplossing te kunnen komen.

2. Vraag je kind wat het nodig heeft

Hoe moeilijk het ook is voor ons om onze kinderen te zien huilen, direct opgetild en geknuffeld worden is niet altijd wat onze kinderen het liefste willen of nodig hebben. Soms kiezen kinderen er voor om eerst even zelf met hun gevoelens te worstelen. En dat is goed. Laat hen maar even uithuilen of boos zijn. Vraag wat hij of zij zelf wil: “Je bent gevallen. Wil je een knuffel, of wil je liever even op jezelf blijven?”

3. Erken emoties en geef ze ruimte

Emoties willen gevoeld worden. Kinderen hebben de behoefte om hun gevoelens te uiten, volledig en vrij, zodat ze deze los kunnen laten en verwerken. We kunnen ze helpen door te laten merken dat gevoelens helemaal OK zijn. Als onze kinderen in contact blijft met hun echte gevoel zal dat ook later in het leven veel voordeel opleveren: Het helpt ze te voelen wat ze willen, keuzes te maken en met het voelen en aangeven van hun grenzen.

Wanneer je moeite hebt met de heftige emotionele uitbarstingen van je kind, onthoud dan dat ze nooit persoonlijk zijn en dat ze vaak een pijnplekje in onszelf weerspiegelen. Door eerlijk naar jezelf en je eigen onverwerkte gevoelens te kijken en je eigen innerlijke kind te helen, wordt het steeds makkelijker om met de gevoelens van je kind om te gaan.

4. Grenzen duidelijk stellen

Veel emotionele uitbarstingen komen voort uit een behoefte aan heldere grenzen. Kinderen hebben liefdevolle en duidelijke grenzen nodig om zich veilig te voelen. Met heldere, duidelijke grenzen laten we zien dat wij de kalme, geaarde, sterke ouders zijn die hen veilig door het leven heen begeleiden. Als je onduidelijk bent door steeds over je grenzen heen te laten gaan dan zal je kind dit naar je reflecteren.

5. Geef je kinderen voldoende aandacht

Aandacht is een basis behoefte van kinderen om te overleven. Dat betekent niet dat je altijd en overal fysiek bij je kind aanwezig hoeft te zijn. De behoefte varieert afhankelijk van de leeftijd van je kind en is voor elk kind anders. Maak tijd, indien mogelijk, als je vermoedt dat je kind nood heeft aan aandacht. Kinderen laden zich helemaal op wanneer ze 100% liefdevolle aandacht krijgen.

6. Schoon het energie veld op van je kind

Bijna niks werkt beter bij overstuur zijn,  dan water. Laat je kind een douche of bad nemen of zwemmen als het dat wil. Het voelen van water over ons lichaam werkt ontspannend en helpt ons kalmeren. Bij kinderen schoont het bovendien ook hun energie op en lossen gevoelens die opgepikt zijn van anderen weer op. Geef nadien schone kleren en verschoon eventueel zelfs de lakens. 

Heb je echter niet de kans om dit te doen, dan kun je visualiseren dat een helder wit licht of zuiver water vanaf de top van het hoofd van je kindje langzaam naar beneden stroomt en het hele hoofd en lichaam reinigt.  Je kunt dan zeggen: “Zo, je bent nu weerom helemaal nieuw  en schoon en alles is nu goed.“

7. Je kind mag zichzelf zijn bij jou

Het allerbelangrijkste is, is dat je kind altijd zichzelf mag zijn bij jou, zodat het bij jou terecht kan zonder schrik te hebben dat het wordt gestraft of uitgejouwd. Heb je toch overdreven gereageerd, vertel dit dat ook aan je kind. Zo leert het kind ook dat je zich nadien eerlijk kan zijn, en sorry kan zeggen, “ik maak  het weer goed, we zoeken samen een oplossing.”

Slot

Zo leer je het kind wat emoties naar aanleiding van gebeurtenissen kunnen doen met je als mens.  Je kan niet steeds alles onder controle hebben. Hier bestaan ook prachtige kinderboeken over, die je naar aanleiding van een hevige emotionele uitbarsting samen kan lezen.                                   

Magdalena Troch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *